default-logo

Persbericht BurgerBelangen Ermelo : Ermeloërs tegen Fase 3 van De Verbinding

fase 3 verbinding

Ermeloërs tegen Fase 3 van De Verbinding

[blijkt uit een enquête van BurgerBelangen Ermelo onder de bevolking, want ‘als de windlijn niet blijft, staat tie stil…’]

BurgerBelangen Ermelo enquêteerde Ermeloërs via zijn site en ‘op straat’ naar hun mening over de geplande uitbreiding van De Verbinding, fase 3 (op de plaats van de oude Albert Heijn)

De reacties waren overduidelijk: De Ermeloër maakt zich ernstig zorgen over de aantasting van het dorpse aanzicht de toekomstige onzichtbaarheid van de molen.

Op ARCOM.nl is te zien dat Fase 3 van De Verbinding haar opwachting maakt. Helemaal in de lijn met de eerdere fases, worden drie tot vier etages hoge panden neergezet waarin woningen, horeca en winkelruimte zijn gepland.

Maar is dat ook wat de Ermeloër wil?

“Dramatisch. De entree van het dorp is juist zo verbeterd” en “de molen is het aanzicht van Ermelo, deze mag niet ´verstopt worden´ achter bebouwing”, zijn slechts enkele reacties op onze vraag of er een hoog pand mag verrijzen op de plek waar De Zaak van Ermelo nu gesitueerd is, aldus Bart van der Knaap van BBE. “Onacceptabel, geen zicht, geen wind, geen molen” en “De molen staat niet op de vlakte. Als de windlijn maar blijft, anders staat tie stil”, kunnen daar nog aan toegevoegd worden.

In tegenstelling tot de hoogte, zijn Ermeloërs nog wel te spreken over de beoogde bouwstijl. Een modern gedeelte, zoals de welstandscommissie graag gerealiseerd zag bij het geplande hotel van Van de Brink aan het Weitje, ziet de Ermeloër niet zitten. Op de vraag wat de Ermeloër wel graag terugziet op deze plek, lopen de meningen uiteen. Een groot aantal ondervraagden vindt dat De Zaak van Ermelo op de locatie mag blijven. Wel moet dan de gevel van het huidige pand in lijn worden gebracht met de overige gebouwen. Ook een horecaplein met parkeerkelder blijkt een wens van velen. Verder ontving BBE suggesties zoals het herbouwen van de boerderij van Rikkers, het verplaatsen van de muziektent of het bouwen van overdekte markthal. Genoeg goede ideeën dus.

Maar doet de mening van Ermelo er nog wel toe?

In 2006 is de opdracht voor fase 3 al verstrekt.

Kan deze opdracht nog worden teruggenomen en zo ja, wat zijn hiervan de consequenties?

Eén ding is zeker; de temperatuur zal de komende maanden weer hoog oplopen in de raadzaal.